Terwijl je dit leest, ben je waarschijnlijk heel ongezond bezig zonder dat je het zelf doorhebt. De kans is namelijk groot dat je achter een bureau, in de trein of op de bank zit. ‘Zitten is het nieuwe roken’. Een oneliner waar steeds meer wetenschappers en onderzoekers zich in kunnen vinden. Dat klinkt misschien wat overdreven, maar het is de harde waarheid. 

Veel zitten heeft een negatieve invloed op je stofwisseling. Ook kan het de risico’s op hart- en vaatziekten verhogen. We moeten meer bewegen, maar vaak wordt daar nog lacherig over gedaan. Hoog tijd om een norm te maken van deze nieuwe gewoonte!

Uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu blijkt dat de gemiddelde Nederlander in 2017 op een doordeweekse dag gemiddeld zo’n 9,4 uur zat. In het weekend was dit gemiddeld 8 uur. Beiden zijn gestegen ten opzichte van 2015: 9,1 uur op een doordeweekse dag en 7,8 op een weekenddag). De verwachtingen zijn dat deze aantallen in de laatste jaren alleen maar toegenomen zijn. In 2020 zullen er nieuwe cijfers naar buiten komen omtrent ons zitgedrag.

Bewegen is het antwoord

Bewegen is het antwoord op veel klachten, waaronder chronische stress. Volgens professor Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie, is er een verband tussen beweging en gezondheid. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. 

Meer bewegen is niet altijd even makkelijk tijdens een drukke werkweek. “Een week heeft dan misschien 168 uur, voor je het weet is deze weer voorbij.” zegt Aniek Jonckers van Puur Power. “Blijkt achteraf dat je van die 168 uur, misschien 1 of 2 uurtjes hebt gesport en dat je die andere 166 uur grotendeels in bed lag om te slapen of op je billen zat achter je bureau.”

“Die rekensom maakt heel eenvoudig duidelijk dat je met 2 uur sporten in de week, de andere 166 uur waarin je zit of ligt, niet goed kunt maken.” Gelukkig heeft Aniek de ultieme tip die jou heel gemakkelijk kan helpen om in ieder geval op werkdagen meer te bewegen. 

“Kies ervoor om op werkdagen je auto 15 of 20 minuten van je werk te parkeren, of om een halte eerder uit te stappen met de bus. Zo wandel je in ieder geval voor en na je werk even een stuk en schud je eventuele stress van je lichaam af en maak je stijve spieren los. In je hoofd is het ook meer opgeruimd als je na je werk even een stukje wandelt. En dat merkt je gezin ook!”

Bekijk ook: