Overspannen raken. Een heftige periode waarin slapeloosheid, veel piekeren en concentratieproblemen centraal staan. Paula van Loon maakte deze periode niet één, maar twee keer mee. Nadat ze voor de tweede keer genezen was, wist ze dat het tijd was voor verandering. Ze stopte met haar vaste baan en bedacht een nieuw concept: supcoaching.

Coachen

Sinds 2017 is Paula met veel plezier bezig het door haar bedachte concept uit te voeren. Ze haalt er veel voldoening uit om nu anderen te kunnen helpen als supcoach. “Ik werkte 40 uur in de week op kantoor en merkte dat ik niet gelukkig was met mijn werk. Ik zat erin vast. Mijn balans tussen inspanning en ontspanning klopte niet. Ik wilde iets doen waar ik echt gelukkig van werd: mensen begeleiden. In mijn vrije tijd deed ik dit al door het coachen van jongeren.

Na haar kantoorbaan ontdekte Paula dat je wel kunt praten over je problemen, maar het nog effectiever is om te bewegen. “Wandelen en kletsen was een goede combinatie dat merkte ik ook heel erg bij de jongeren die ik coachte. Met een vriendin ging ik destijds voor de lol eens suppen. Het voelt heerlijk om bezig te zijn, in de natuur. Op een gegeven moment dacht ik: ‘Waarom combineer ik dit niet?’”

Eén op één

“Ik werk het liefst één op één, want dan kan je echt de diepte in met iemand. Ik leg de techniek uit van hoe je moet suppen en waarom balans daarin zo’n grote rol speelt. Als iemand heel wiebelig en angstig op zijn board staat, is dat eigenlijk een metafoor voor zijn of haar leven. Daar gaan we dan mee aan de slag.”

Paula vindt het belangrijk om het zelfvertrouwen van haar cliënten te laten groeien. “De meeste mensen kunnen wel suppen, maar hebben het nog nooit gedaan. Een groot deel van mijn cliënten heeft stress- of burn-out gerelateerde klachten. Het is dan extra spannend om nieuwe dingen te doen, terwijl het juist voor die groep mensen goed is om het gewoon te doen en te kijken of ze uit hun comfortzone kunnen stappen.”

Ook in de winter

Iets nieuws doen boost je zelfvertrouwen. Daarom is SUP-coaching zo geschikt. Het concept slaat aan, hoewel mensen het in de winter spannender vinden dan in de zomer. “In de winter zijn mensen banger om te vallen, vanwege het koude water. De grap is: als je bang bent heb je juist een grotere kans om te vallen. Zo zie je ook meteen wat je ‘mind’ eigenlijk doet. Als je angst hebt, maak je het probleem groter in je hoofd, waardoor je gespannen op je board staat, uit balans raakt en valt.”

“Maar in de winter suppen kan gewoon hoor, we trekken lekker wat extra kleren aan! Vergelijk het maar met schaatsen. Thermokleding aan (of een wetsuit) en gaan! Daarnaast doet een beetje kou niemand kwaad. Het is gezond voor je immuunsysteem. Wim Hof heeft niet voor niets de ice-methode bedacht.”

Hoe ziet zo’n sessie eruit?

Tijdens een supcoachingsessie neemt Paula haar cliënten mee het water op. “Een soort therapie, op een luchtige manier. Een sessie duurt ongeveer twee uur. Heen peddelen we tegen de stroming in, terug met de stroming mee. Tussendoor werk ik met ademhalingstechnieken en meditatie. Mensen voelen de rust op het water. Ze ontspannen volledig en komen tot nieuwe inzichten. Doorgaans blijf ik altijd in de buurt van mijn cliënten, maar ook geef ik ze ruimte om even alleen te peddelen en een moment voor zichzelf te nemen.”

Het hele land door

Paula woont in Eindhoven, maar om te suppen gaat ze het hele land door. “Waar je kunt kanoën, daar kan je ook suppen. Ik rijd met mijn auto overal heen en als ik een mooie plek zie, plons ik met mijn board het water in. Soms ga ik vooraf kijken naar plekken die me leuk lijken, om mijn cliënten de volgende keer mee naar toe te nemen.”  

Volgens Paula is suppen ook zo goed voor je omdat je direct in contact bent met de natuur. Ze is van mening dat we daar eigenlijk te weinig bij stil staan. “Water is heel bijzonder. Wij mensen bestaan zelf voor 60 procent uit water. Als we op en in het water zijn, herkent ons systeem dat. ‘Lekker kabbelen op het water’ maakt mensen rustig.

Goede work-out

Daarnaast is sporten en bewegen sowieso goed voor je. Het zorgt dat bepaalde geluksstofjes vrijkomen. Bij suppen train je je hele lichaam. “Mensen denken soms: ‘Ach eitje, dat doe ik wel even’, maar het is intensiever dan je denkt. Je traint je buik, armen en benen allemaal tegelijk.”

Het maakt niet uit hoe fit je bent. Ben je niet zo’n sportheld? Ook dan kun je suppen. “Ik heb een aantal mensen gecoacht die vooraf bang waren dat ze te zwaar of niet fit genoeg waren. Hoe je lichaam eruitziet hoeft geen belemmering te zijn. Supcoaching gaat op ieders eigen tempo, op ieders eigen manier. Het is geen wedstrijd of race, maar we kijken naar wat jouw lichaam aankan.”

Paula Vaarkamp