Nog een paar weken, dan is het lente. En duurt het niet lang meer voor de dagen écht warmer worden en de zwemkleding weer uit de kast kan. Help! Redacteur Paula Vaarkamp zocht uit hoe je bikinistress de baas wordt. "Als je nu begint, kun je deze zomer nog tien kilo lichter zijn."

De afgelopen maanden nam ik het er flink van: drankje hier, dinertje daar. Het is toch nog lang geen zomer, dacht ik. Maar bij het openslaan van mijn agenda een paar weken geleden, bleek het plots toch bijna maart. Help! Met tegenzin sleepte ik mezelf voor het eerst sinds lange tijd naar de weegschaal om een blik te werpen op de schade die ik afgelopen maanden had opgebouwd. Een getal dat me totaal niet beviel staarde me aan. Hier moest iets aan gedaan worden.

Alles registreren

Op aanraden van een vriendin installeerde ik de app MyFitnessPal. Deze houdt precies bij hoeveel voedingsstoffen en calorieën je binnenkrijgt en verbrandt. Na enig research concludeerde ik dat ik nog maximaal 1.750 calorieën per dag wilde eten en ik registreerde alles netjes in de app. De momenten waarop ik neigde naar eten met te veel calorieën waren ontelbaar. Ik schrok me een ongeluk toen ik besefte hoe veel troep ik normaal gesproken eigenlijk naar binnen werkte.  

Ook verplichtte ik mezelf elke week minstens vier keer te sporten, zowel kracht als cardio. En niet zonder succes: al na twee weken was er beduidend progressie. Een streefgewicht had ik niet, maar de gedachte om trots te kunnen zijn op het lichaam dat ik straks in mijn bikini moet hijsen, was voor mij een goed uitgangspunt.

Te fanatiek van start gegaan

Met de naderende zomer in mijn achterhoofd stortte ik mij zo’n drie weken volledig op dit project, om er vervolgens achter te komen dat ik wel erg fanatiek van start was gegaan. Nog vier maanden, hoe ging ik dit volhouden? Hoe kon ik dit beter aanpakken? Ik had geen idee.

Volgens Erik Breedveld, eigenaar van sportstudio Inner Stance in Utrecht, maken mensen vaker deze fout. Volgens hem gebeurt het regelmatig dat mensen te hard van stapel lopen en zich een levensstijl aanmeten die te veel afwijkt van hun oude levensstijl - wat zo ontzettend lastig maakt om het vol te houden. “Bouw een realistisch patroon op, dat je met gemak jarenlang kunt volhouden. Stel jezelf daarbij een meetbaar doel: tien kilo afvallen in tien weken bijvoorbeeld. Dat motiveert, omdat je dan per week kunt zien of je progressie behaalt.”

Hardlopers zijn doodlopers

Breedveld ziet in zijn sportschool vaak mensen die onnodig denken vijf keer per week te moeten sporten om resultaat te behalen. Begin eens met één of twee keer. Als je vanaf nul komt, heeft dit ook al invloed. Leg daarnaast je eetpatroon onder de loep en neem van alles in je huidige voeding een beetje minder. “Twee boterhammen in plaats van drie, één blokje chocola in plaats van een halve reep of laat dat ene wijntje eens staan. Kleine veranderingen die je gegarandeerd gaat merken," zegt Breedveld. 

Ook is het belangrijk te weten dat enkel sporten het verschil niet gaat maken. Breedveld ziet het regelmatig gebeuren dat mensen na hun cardiotraining een flesje Aquarius en een tosti bestellen aan de bar. “Je verbrandt eerst zo’n 350 calorieën, om die er vervolgens weer aan te eten. Je kunt dan nog beter overwegen niet te sporten en die snack de volgende keer te laten staan, dat kost je minder moeite.”

Felbegeerde bikinibody

Niet alleen beweging en sport zijn essentieel. Volgens diëtist Eveline van de Waterlaat spelen ook ontspanning en slaap een grote rol in het wel of niet bereiken van je oh zo felbegeerde bikinibody. Ze legt uit dat iemand die slecht slaapt onbewust minder goed weerstand kan geven aan eventuele verleidingen. “Uit onderzoek blijkt dat iemand met slaaptekort gemiddeld 385 calorieën per dag meer eet dan iemand die voldoende slaapt. Dit is ongeveer 4,5 snee brood.”

Als je nú begint met afvallen, ben je er op tijd bij. “De mate van je succes blijft natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel je precies kwijt wil”, zegt Van de Waterlaat. Ze geeft aan dat het realistisch is om een halve kilo per week af te vallen zonder je leefstijl daarvoor drastisch te hoeven aanpassen. “Tegen de zomer zou je dan bijna tien kilo lichter kunnen zijn, dat is toch mooi meegenomen.” 

Om alles gedurende langere periode vol te kunnen houden, is het voorbereiden van je voeding cruciaal. Doe je dit niet, is de kans groot dat je vroegtijdig afhaakt. Van de Waterlaat ziet het bij alle vrouwen in haar praktijk die succesvol afvallen: “Dat zijn de mensen die vooraf hun voeding plannen en lijstjes maken. Als je een keer thuiskomt na een lange werkdag en je treft een lege koelkast, dan is de kans groot dat je een maaltijd afhaalt. Zorg daarom dat je de nodige groentes in huis hebt. Dan is de keuze voor een gezond gerecht veel makkelijker.”